Botter
VD172
Botter
blueline

laatste nieuws
verhuur/boeken
logboek
het schip
historie
de restauratie
foto album
vissersliedje
verhalen
links

Overige foto's

De mast (juni 1999)

Mast
De mast is een massieve paal van circa achttien meter lang (waarvan bijna 16 meter bovendeks). In februari is hiervoor een boom (lariks) uitgezocht, afkomstig uit een Duits bos. Deze was 25 meter lang en onderaan ruim 70 cm dik. Wij kregen de mast aangeleverd als een enorme vierkanten paal. Timmerman Cees Droste heeft hierin stukje bij beetje de juiste ronding aangebracht, door de boom eerst van vierkant naar achtkantig, en vervolgens naar zestienkantig te schaven. Van daaruit wordt de mast rondgeschaafd en geschuurd. Op de foto is de mast juist achtkantig gezaagd en geschaafd. Inmiddels is ie volledig af, inclusief top, beslag en wimpel.

Het braadspil

Braadspil
Vooraan op het dek komt tussen de boorden het braadspil te liggen, een achtkantig stuk hout dat naar de boorden toe taps toe loopt. Het wordt gebruikt om het anker op te halen. De ankerlijn is er dan omheen geslagen en door het spil rond te draaien wordt het anker naar boven gehaald. Overigens is het braadspil op de foto van een ander schip afkomstig. Voor de VD172 moet het nog worden gemaakt.
Verder is op de foto een aantal kleinere onderdelen te zien die op het boord en tegen de voorsteven bevestigd zijn. Van links naar rechts zijn dit:
  • de gewelfde schelp , dat het draaipunt van braadspil aan de bovenkant afsluit.
  • de beretand aan bakboord. Tussen de beretanden en de voorsteven komen anker en dreg te liggen.
  • het bakboord slemphout . Dit krom gegroeide hout ligt in de hoek tussen steven en berghout.
  • de ijzeren stagoogbout die van bovenaf in de voorsteven wordt geslagen. Aan het oog wordt het massief ijzeren voorstag bevestigd.
  • de beretand aan stuurboord
  • de bolder aan stuurboord. Hier worden de meerlijnen op belegd.

Het smeedwerk (1997-1998)

Stagoogbout
Naarmate de restauratie vordert, gaat het smeedwerk een steeds belangrijkere rol spelen, want een kwak heeft diverse ijzeren onderdelen. Zo zijn allerlei ijzeren pennen nodig, waarop t.z.t. vallen, schoten en trossen zullen worden belegd. Ook voor de ophanging en het beslag (strippen rondom) voor roer en zwaarden is arbeidsintensief smeedwerk nodig. Voor de restauratie wordt dit smeedwerk zoveel mogelijk op de restauratiewerf verricht door een smid van het oude stempel, Jaap Steur.
Stagoogbout
Op de foto's is Jaap bezig met de oogbout voor het voorstag. Met behulp van een gasbrander en een hamer maakt hij van een recht stuk rondstaf ijzer een oog. Uiteindelijk zal de oogbout door de voorsteven worden geslagen en als bevestigingspunt voor het stag dienen.
kluivertraveller ooghaak stagring
Geheel links de ring met traveller voor de kluiverboom. Aan de haak wordt de kluiver bevestigd. Met het langwerpige oog kan de ring over de kluiverboom worden getrokken.
In het midden een oog met haak voor in het boord. Vroeger werden deze haken gebruikt voor specifieke zeilvoeringen en visserijen.
Rechts de stagkrans , een stevige band bovenin de mast waaraan het voorstag wordt bevestigd. Het massief ijzeren stag komt aan de haak te hangen, het blok voor het fokkeval wordt aan een van de twee ogen aan de zijkanten gehangen.

Achterschip ( september 1998)

Doften
Op deze foto is de binnenkant van het vernieuwde achterschip te zien. De platen eiken achteraan zijn de staande en liggende doften. De onderste staande doft ondersteunt de liggende doft . Op de liggende doft staat de bovenste staande doft . Samen vormen deze platen eikenhout een soort bank over de volle breedte van het achterschip. Op de liggende doft komen nog twee kleine spantjes te staan, de zogeheten doftknietjes. Gerard, medewerker van Cees Droste, is hier bezig de doftknie aan stuurboordzijde pas te maken.
In de takels hangt de overloop voor de grootschoot. Dit is een balk waarover een ring loopt waaraan de grootschoot (= lijn om de stand van het grootzeil te controleren) is bevestigd. Bij veel botters is dit in de het liggende doft geintegreerd, maar bij kwakken is het een zware dwarsscheepse eiken balk die aan beide zijden in het spantenwerk is opgesloten.

Het nieuwe roer

roer
In de zomer van 1997 is aan het nieuwe roer begonnen, circa 2,5 meter hoog, 7 cm dik en niet te tillen. Het is samengesteld uit 7 delen eikenhout, die zijn verbonden met constructielijm en 32 zogenaamde 'blinde' roestvrijstale pennen van 16 cm. Deze pennen zitten in het binnenste van het roer (en zijn dus onzichtbaar) en verbinden telkens twee delen hout met elkaar. De gaten voor de pennen zijn krapper geboord dan de dikte van de pen (12 mm), zodat het geheel goed vast zit.
Het beslag van het roer is ook volledig nieuw gemaakt. Dit is in de winter '97/'98 door onze smid, Jaap Steur, gedaan.

De zwaarden

afwerking zwaard

Zwaard klaar

Van december '97 tot maart '98 is bij slecht weer aan de zwaarden gewerkt. De eerste handelingen zijn ongeveer hetzelfde als bij het roer: twee delen 7 cm dik eiken worden aan elkaar gepend en gelijmd. Daarna is een zwaard echter veel moeilijker en meer werk om er de juiste vorm in te krijgen. Door hun specifieke vorm bepalen de zwaarden namelijk een groot deel van de zeileigenschappen. Een botter met een niet goed 'lopend' zwaard zal nooit optimaal kunnen zeilen. Een zwaard heeft aan de binnenkant een gebolde vorm en is aan de buitenkant licht uitgehold. De precieze mate en plaats van deze holling en bolling is het meest kritisch en een kwestie van vakmanschap en ervaring.
Net als het roer worden de zwaarden voorzien van een aanzienlijke hoeveelheid beslag, zowel voor de ophanging als voor de bescherming rondom.

Uitreiking Golden Reel Award

Marco
In augustus 1997 kreeg de stichting van Marco Borsato een prijs van duizend dollar uitgereikt in Studio Arnold Muhren, naar aanleiding van de toekenning van de Golden Reel Award aan het producers team van Marco.

Schroefas boren ( maart 1996)

Schroefas boren
Voor het boren voor een schroefaskoker door de achtersteven was een zelfgemaakte boor van ca. 3.5 meter lang nodig. Omdat het gat kaarsrecht moet zijn, is een stevige fundatie voor de boorinstallatie nodig. Na 3 uur boren was de klus geklaard en het resultaat optimaal: het gat zit precies in de as van het schip.

Stichting d'Garnkwak
Slobbeland 15
1131AA Volendam
KvK nr. S235982
bankrek. nr: 31.56.51.881
t.n.v. "St. d'Garnkwak"
te Volendam
 
Deze pagina's zijn
gemaakt door
Carlo de Boer.

begin van deze pagina terug naar hoofdpagina