Botter
VD172
Botter
blueline

laatste nieuws
verhuur/boeken
logboek
het schip
historie
de restauratie
foto album
vissersliedje
verhalen
links

Foto's plecht en vooronder

Het vooronder schot (nov. 1998)

Ingang voor het vooronder

Het schot met de toegang tot het vooronder. De opening wordt nog afgesloten met een deurtje. De 'kist' in het midden van de foto is de trog. Deze geeft toegang tot het visruim of bun . Het grote spant aan de rechterzijde tegen het schot is de kleine pol, met daarnaast de voorste twee dekenpoten aan stuurboord.
Een bijzonderheid is dat het schot niet tot de huid doorloopt achter de kleine pol, maar in een sponning van circa 3 cm in de pol ingelaten is. Oud-scheepsbouwer Jaap Zwarthoed (bijnaam 'De Beer') is waarschijnlijk de enige die nog weet hoe deze constructie precies in elkaar steekt. Zo wist hij ook te vertellen dat de drempel aan de onderkant van het schot een kwartronde balk van 13 cm hoog is, die tussen de twee pollen ingeklemd ligt. De beplanking van het schot staat in een sponning in deze drempel. De kleine pollen (ook wel 'pollen voor het schot' genoemd) zijn overigens kolossale spanten: 20 cm dik, 130 cm hoog en een voet van 81 cm. Volgens Jaap Zwarthoed moet het eigenlijk nog groter, met een voet die doorloopt tot halverwege het deurtje. In verband met de toegankelijkheid van het vooronder hebben we het maar bij een 'neusje' gelaten.

Aan de bovenkant van het schot zijn de kopse einden van het dek te zien De kopse uiteinden worden verder niet afgedekt. Wel komt bovenop de achterkant van het dek nog de waterbalk te liggen. Dit is een dwarsscheepse balk van 20x20 cm, die er onder meer voor zorgt dat het dek niet op de deken afwatert. Op de foto is het dek (ofwel plecht ) van een dekzeil voorzien.

De plecht ( augustus 1998)

Het dek
Het 'plafond' van het vooronder is het voordek, ofwel plecht . In de zomer van 1998 is dit erin gelegd. Eerst is hiervoor in het voorjaar het hout (iroko) besteld en gedroogd. Daarna zijn er zo'n 25 planken van 4 centimeter dik en 11-15 centimeter breed er de ruwe delen uitgezaagd, geschaafd en geschuurd. Ook hebben we 1 kant van de planken alvast wit geverfd, zodat het vooronder een wit plafond heeft. Bij botters geeft de plecht vaak problemen doordat het op termijn lek wordt. Door het er heel precies, en vooral droog in te leggen hopen we dit te voorkomen. Het zit in ieder geval wel goed vast met meer dan 1000 roestvrijstalen schroeven.

Kooischot ( mei 1998)

Kooischot
In het voorjaar van 1998 is het eerste deel van interieur in het vooronder geplaatst. Dit is een schot dat over dwars in het vooronder staat en de afscheiding vormt tussen het leef- en eetgedeelte, en de slaapruimte in het schip. Daarnaast geeft het belangrijke steun aan het dek. De twee grote openingen geven toegang tot de kooi , de slaapruimte in het schip. De typisch gevormde klokgaten daaronder werden gebruikt om de ruimte onder de kooi als bergruimte te benutten (o.a. hout voor de kachel). In het midden, voor het schot komt uiteindelijk het kacheltje ( vuurduvel) te staan. Dit is tegelijk ook het fornuis aan boord.

Dekbalken ( april 1998)

Overzicht dekbalken
In april 1998 zijn de dekbalken geplaatst. Deze lopen dwarsscheeps over het voorschip en zijn ingelaten in de koppen van de oplangers en boegbanden . De eikenhouten dekbalken ondersteunen de plecht en zijn, evenals de mastbank licht gekromd.

Stichting d'Garnkwak
Slobbeland 15
1131AA Volendam
KvK nr. S235982
bankrek. nr: 31.56.51.881
t.n.v. "St. d'Garnkwak"
te Volendam
 
Deze pagina's zijn
gemaakt door
Carlo de Boer.

begin van deze pagina terug naar hoofdpagina